โWie is er, los van HR, verantwoordelijk voor het (terugdringen van) verzuim binnen de organisatie?โ Deze vraag leidde bij horecaspecialist Vermaat tot de realisatie dat verzuim niet alleen een HR-kwestie is, maar ook sterk wordt beรฏnvloed door de werkvloer. De horecamanagers van Vermaat spelen een cruciale rol in het voorkomen van verzuim, aangezien zij dagelijks in gesprek zijn met hun teams. Daarom besloot Vermaat te investeren in het versterken van de gesprekstechnieken van deze managers, een expertise die trainingsbureau OffCourse zich eigen heeft gemaakt. De samenwerking tussen Vermaat en OffCourse resulteerde in een op maat gemaakt trainingsprogramma, dat inmiddels met succes is uitgerold binnen de organisatie. De eerste twee lichtingen van elk 60 deelnemers hebben de trainingen al mogen ervaren en de derde lichting volgt in het nieuwe jaar.
De HR-afdeling van Vermaat werkte op het gebied van verzuimmanagement al enige tijd samen met paraDIGMA groep, het moederlabel waar OffCourse onder valt. Maar Vermaat wilde verder ontwikkelen en besloot te investeren in haar eigen personeel door trainingen aan te bieden om โhet goede gesprekโ te stimuleren op de werkvloer. Janneke van der Kooij en Niels Gerritse, beiden werkzaam bij Vermaat op de afdeling Learning & Development, benadrukken het belang van training in โhet goede gesprekโ. โIn gesprekken met Laura Vos, operationeel directeur van OffCourse, werd al snel duidelijk dat de technieken voor โhet goede gesprekโ breder inzetbaar zijn, bijvoorbeeld voor leidinggevenden, tijdens de onboarding of voor sociale veiligheid, maar ook voor ontwikkel- en slechtnieuwsgesprekken,โ vertelt Niels. โWe hebben OffCourse gekoppeld aan onze interne specialisten om de trainingen in gesprekstechnieken vorm te geven zodat deze zo relevant mogelijk zijn voor onze horecamanagers.โ
Kick-off
De samenwerking begon anderhalf jaar geleden met een pilotprogramma, waarin 60 horecamanagers deelnamen. Dit programma bestond uit vier trainingsdagen, waarbij elke sessie een specifiek thema behandelde, zoals het omgaan met weerstand, het spiegelen van eigen gedrag en de invloed van leiderschap op medewerkers. Daarvoor vond er eerst een kick-off plaats waarin de deelnemers kennismaakten met de inhoud van het programma zodat ze wisten waar ze aan toe waren en daarmee eventuele spanning weg te nemen. Volgens Janneke was de kick-off heel waardevol. โDeze werd enorm gewaardeerd. Het gaf deelnemers de kans om kennis te maken met de trainers en het programma. Ze kregen ook toegang tot een tool; een slimme, unieke en innovatieve meting die een persoonlijke analyse maakt van waar natuurlijke talenten en competenties liggen. Aan de hand van deze Reflactยฉ meting formuleerden de deelnemers het leerdoel van de training voor zichzelf.โ Deze kick-off wordt ook voor de volgende lichtingen ingezet.
Eye-opener
โIn het begin moesten onze horecamanagers wennen aan de manier van werken, vooral de creatieve aanpak en het spiegelen van gedrag,โ legt Niels uit. Toch was dit voor velen een eye-opener. De trainingen richtten zich niet alleen op technische vaardigheden, maar ook op het ontwikkelen van zelfinzicht en de impact van gedrag op anderen. Dit bleek bijzonder waardevol voor de horecamanagers, die leerden hoe ze zichzelf konden zijn binnen het verzuimproces en tegelijkertijd effectief de leiding konden nemen. โDe gedachte bij horecamanagers was vaak dat hun rol in het verzuimproces beperkt is, omdat ze gebonden zijn aan bepaalde regels en er โweinig tijdโ is voor gesprekken. Door de trainingen beseften ze dat er vaak meer mogelijk is dan ze denken, maar dat het voeren van het goede gesprek niet eens zoveel tijd hoeft te kosten.โ
Resultaat van de trainingen
Het resultaat van de trainingen was merkbaar. De deelnemers van de eerste lichting gaven aan dat de trainingen heel waardevol voor ze waren en ze mooie handvatten hadden gekregen om mee aan de slag te gaan. De tweede lichting volgde na dit succes niet veel later en de reacties op de trainingen waren wederom positief. โWat opvallend is, is dat de deelnemers aangeven dat ze niet alleen handvatten hebben gekregen voor verzuimgesprekken, maar ook voor stakeholdermanagement en het omgaan met de grillen van opdrachtgevers. Sommige deelnemers gaven met een knipoog aan dat ze de trainingen ook hun eigen leidinggevenden gunden,โ zegt Janneke.
Toekomstplannen en verdere groei
Vermaat is inmiddels bezig met het opstarten van de derde lichting van het programma. โWe merken dat er behoefte is om, naast de horecamanagers, ook floormanagers de technieken van โhet goede gesprekโ aan te bieden,โ zegt Janneke. Het doel is om het programma passend te maken voor verschillende doelgroepen binnen het bedrijf, zoals de managers op het servicekantoor. Hiervoor zullen Jordy Kadmaijer en Laura Vos van OffCourse locatiebezoeken doen om aan de hand daarvan de training samen te stellen. Niet alleen de trainingen in gesprekstechnieken komen volgend jaar opnieuw aanbod, maar zullen ook de generatiesessies onderdeel zijn van de Vermaat Academy, een platform waar medewerkers van Vermaat een uiteenlopend aanbod aan trainingen kunnen volgen. โDe aanpak van OffCourse is fris, vernieuwend en sluit goed aan bij wat we nodig hebben. De korte lijnen en de bereidheid om met elkaar samen te werken, maken het verschilโ, aldus Niels.
Wellicht is een training van OffCourse ook wel iets voor jouw organisatie! Bekijk hier alle trainingen die OffCourse aanbiedt of neem contact met ons op.